Accountancy

Accountant als tegendenker van ondernemer tijdens biertje

Wil je als accountant niet binnen 5 jaar werkloos zijn? Dan moet je je adviesrol gaan ontwikkelen en inzicht ontwikkelen in menselijk gedrag. Dat was de strekking van het betoog van Jeroen Smit over leiderschap tijdens de Exact Master Editions, hét event waar ondernemers en accountants samenkomen. Meer hierover lees je in blog 1 van deze serie. In dit 2e blog de visie van accountancy experts Sandra Lof en Martin van Vliet op de 'switch' die niet alleen accountants, maar ook het kantoor en de medewerkers moeten maken.

ICT minded accountants met soft skills


Sandra Lof van Crowe Horwath Foederer en dé Cloud Accountant winnaar van 2015 heeft wel een idee hoe haar kantoor die switch heeft gemaakt: zij hebben mensen met zeer diverse achtergronden in dienst. “Niet alleen traditioneel opgeleide accountants... ik heb zelf de hotelschool gedaan en we hebben mensen die kunstacademie hebben gedaan.” Bij rekruteren letten ze op ‘soft skills’, op dingen die mensen naast hun studie hebben gedaan. Lof vult aan dat deze mensen natuurlijk ook ICT minded moeten zijn, want daar kun je niet meer zonder.

Rendement door tools


ICT minded dus, maar de ontwikkelingen in de IT hebben er ook voor gezorgd dat de accountant zijn oude rol gaat verliezen. Martin van Vliet (accountancy expert Exact): “Maar is dat echt erg? Het rendement blijft door ICT omhoog gaan. Je meerwaarde bied je door sparren, tegendenken en adviseren.” En dat is vaak nog interessanter ook. De vooruitgang in IT gebruik je natuurlijk ook om goed advies te kunnen geven.

Lof: “Vroeger haalden we in de eerste helft van het jaar nog scheepsladingen stagiairs binnen om de druk op te vangen. Dat is nu opgevangen door IT. Het inkloppen, het boeken, verwerken… het staat er al. Nu verplaatst het zich naar hoogwaardiger werk: wat staat er en klopt dat met het verhaal van de ondernemer?”

Is je klant wel online?


Je kunt je dus focussen op je advieswerk als je je IT tools goed gebruikt. Helaas kan dat nog niet altijd. Van Vliet: “Bij heel veel accountants komen er aan het einde van het kwartaal of het einde van de maand nog steeds kratjes met ordners binnen. Er is dus wel van alles technisch mogelijk – zoals continuous monitoring– maar als alles maar 1 keer per kwartaal wordt aangeleverd, wordt dat heel lastig.” Daarom is het handig om ook je klanten te helpen bij hun automatisering.

Extern geweten


De relatie tussen de accountant en de klant moet tenslotte veranderen: van cijfermens word je een volwaardig gesprekspartner of zelfs een ‘extern geweten’. Maar hoe doe je dat in de praktijk? Iemand uit de zaal zegt: “Ik zal andere contacten moeten hebben met m’n klanten, andere momenten in gaan plannen en meer duidelijkheid geven over de cijfers.”

Biertje met een tegendenker


Maar ook je verstandhouding wordt anders. Lof vat het als volgt samen: “Benader de klant als mens en niet als ondernemer.” En drink eens een biertje met je klant: “Dat doen we regelmatig, bijvoorbeeld na het doornemen van de cijfers aan het einde van de dag. Dan praat je op een andere manier met je klanten verder, hoor je waar ze werkelijk mee bezig zijn; wat zijn nieuwe dingen, waar denkt hij of zij aan.”

Ga ook eens bij de klant langs. “Want daar gebeurt het! Dan hoor je ook wat er speelt en is het dus makkelijker om er op in te haken.” Juist dát gesprek aangaan is essentieel. Daarbij moet je wel je nieuwe rol durven te pakken, ook als het lastig is. Van Vliet: “Soms moet je sparren met een meedenker, soms met een omdenker of zelfs een tegendenker.”

De eerste stap


Hoe ga je daarmee om? Jeroen Smit: “Als je altijd bent behandeld als iemand die alles van cijfers weet maar verder zijn mond moet houden, moet je iets overwinnen. Dan is het ontzettend belangrijk dat je een goede timing hebt.” Denk daarbij aan het op tijd schakelen bij verminderde inzicht in cashflow. Het mooie is dat je met de huidige tools al snel een concreet plan kunt opstellen voor de klant.

Verder kan het natuurlijk helpen om een adviestraining te volgen of een cursus te doen, zodat je gedrag beter kunt duiden. En ook door te doen: als je iets signaleert in de cijfers, vraag er dan gewoon naar. Een ondernemer met hart voor zijn zaak zal het zeker waarderen!

 

NL Select your country