Onderzoek: Ondernemers willen meer waarde van accountantskantoren
Het Economisch Bureau van ING heeft onderzoek gedaan naar de sectorvisie met betrekking tot accountantskantoren. In zijn rapport beschrijft het bureau de hoogoplopende verwachtingen van accountantskantoren.
Accountantskantoren zien hun omzet dit en volgend jaar teruglopen. Door lagere inkomsten uit administratie, aangifte en het samenstellen van de jaarrekening zijn ze genoodzaakt meer aanvullende diensten te leveren. Veel klanten verwachten nu al meer van hun accountant: een proactieve, vooruitkijkende, meedenkende adviseur. Om die wens in te kunnen vullen is vaak een andere strategie en aangepast bedrijfsmodel nodig.
“Uitblinken in klantgerichtheid betekent de klant door en door kennen. Het kantoor moet echt op de hoogte zijn van de organisatie, de strategie, ontwikkelingen in de branche en de uitdagingen van de klant.”
Ingrijpende veranderingen noodzakelijk
Bovendien verschillen de precieze verwachtingen van klantengroepen, waardoor per segment aanpassing van het bedieningsconcept nodig is. Dit gaat niet zonder ingrijpende veranderingen in de organisatie en in de relatie met klanten. De wijzigingen zijn echter noodzakelijk om ook in de toekomst bestaansrecht te houden.